Tuesday, July 29, 2008

گراميداشت علی حاتمی




بمناسبت سالگرد درگذشت شادروان علی حاتمی (فیلمساز ارجمند و قابل احترام سینمای کشور )مطلبی راجع به مصاحبه یکی از مجلات قبل از انقلاب با او در ذیل می آوریم .
بااین توضیح که بخاطر جلوگیری از طولانی شدن مطلب ،سئوال ها را حذف نموده و به درج گزیده ای از صحبت های مرحوم علی حاتمی اکتفاءنمودیم .
پای گفتگوی علی حاتمی نویسنده و کارگردان سریال تلویزیونی « سلطان صاحبقران »
ما نمیخواهیم از سینمای تجارتی انتقام بگیریم .
من و سینماگران دیگری که در تلویزیون کار می کنیم نمی خواهیم از سینمای تجارتی انتقام بگیریم .یادم می آید تئاتر را چند سال پیش از طریق نمایشنامه هائی که در تلویزیون به نمایش درآوردند بمردم شناساندند وبعد که تالار 25 شهریوربوجود آمد مردم با این هنر آشنایی کامل داشتند وبا اشتیاق برای دیدن نمایشنامه ها می رفتند .
شما فکر می کنید «طبیعت بیجان »کار خوب " سهراب شهید ثالث "را چند نفر دیده اند ؟.حال آنکه اگر این فیلم از تلویزیون نمایش داده می شد عده خیلی بیشتری آن را می دیدند و باروش فیلمسازی این فیلمساز آشنا می شدند .تا آنجا که اگر فیلم بعدی او به نمایش در می آمد ،مردم با شناخت قبلی که از شهید ثالث داشتند بیشتر برای تماشای آن هجوم می آوردند .
زن در این سریال نقش برجسته ای دارد ،مثل « عزت الدوله »که پا به پای امیرکبیر می ایستد ،یا « مهدعلیا »که زنی شعرشناس و با نفوذ است .من خواسته ام با این وسیله طرز زندگی ،سلوک و رفتار زن دوره قاجار را نشان بدهم .
در اطاق کار حاتمی مقداری اشیا ءقدیمی از قبیل چراغ گردسوز ،شمعدان ،گلدان و غیره به چشم می خورد ،در مورد این اشیاءسئوال می کنیم ،علی حاتمی می گوید:
اینها را با زحمت زیاد برای مجموعه تلویزیونی سلطان صاحبقران تهیه کردم .من حتی از دکمه های لباس دوره قاجار نمونه دادم تا عینا همان دکمه ها روی لباسها دوخته شود .گواینکه دکمه در تلویزیون چندان چشمگیر نبود ولی من میخواستم هنرپیشه باور کند لباسی که می پوشد لباس دوره قاجار است .
وقتی از علی حاتمی در مورد فعالیت های هنری همسرش (زری خوشکام )سئوال می کنند که آیا با ادامه فعالیت او موافق است یا خیر ؟میگوید :
نه ،او به نفع من کنار رفته و به خانه داری و نگهداری از دخترمان لیلا مشغول است وکاملا اتفاقی در فیلمی ظاهر می شود .
من دوست دارم در خانه ام آرامش برقرار باشد تا بتوانم بهتر بنویسم وکار کنم .اگر زن و شوهر هر دو هنرمند حرفه ای باشند این آرامش در خانه بوجود نخواهد آمد .
من مطلقا تاریخ را تحریف نکرده ام ،منهی عده ای به مطالعه یکی دو کتاب تاریخی اکتفا می کنند و فکر می کنند حقیقت همان است که در این یکی دو کتاب خوانده اند .
نامه ها و روزنامه های آن زمان و بطور کلی نثر قاجار اینگونه است .یعنی به این زبان که در سریال سلطان صاحبقران می بینیم .زبان محاوره ایست که به "زبان ژورنالیستی "نزدیک است
علی حاتمی در پاسخ به علت بکار گیری "ایرن " درنقش مهد علیا می گوید :
من بازی را در نظر گرفتم و چون بکار ایرن اعتقاد داشتم با وجود زیبایی او را انتخاب کردم تا نقش مهد علیا را ادامه دهد .اصلا دلیلی ندارد که من بیایم کسی شبیه مهد علیا را برای بازی انتخاب کنم ...تازه عزت الدوله هم زنی چاق و گنده بود و از زیبایی چندان بهره ای نداشت .
مجله اطلاعات بانوان / شماره 961

No comments:

امتیاز بدهید